Marcin Banaszak - marketing, blog: Google Analytics

Czy warto poznać swoich klientów?

listopada 04, 2020 6905 wyświetleń

Stworzyłeś piękną stronę www. Jest nowoczesna, świetnie działa na telefonie…i co dalej? Kto po niej chodzi? Co tam robi? Dlaczego właśnie tak, a nie inaczej?

POZNAJ SWOICH KLIENTÓW

Google Analytics to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu zyskasz głębsze zrozumienie swoich klientów. Dzięki niemu dowiesz się o wizytujących m.in.:

  • skąd do Ciebie przyszli – to bardzo ważne, bo znajdziesz odpowiednie miejsca, platformy, aplikacje na których może warto pojawiać się częściej?
  • czy prócz zapoznania się z pierwszą stroną docelową, przejdą również na inną – to bardzo istotne, bo świadczy z jednej strony czy materiał prezentowany jest atrakcyjny, a z drugiej czy wizytujący to właściwa grupa docelowa
  • co jest najczęściej czytane, klikane – pamiętaj, aby nigdy swoich klientów „nie mierzyć Swoją miarą”; to co dla Ciebie wydaje się być bardzo atrakcyjne, dla rynku może być mało wartościowe
  • jakie źródła i jacy klienci konwertują – wiedząc z jakich źródeł i jacy klienci wykonują zaplanowany cel na Twojej stronie (zwyczajowo zakup lub zapytanie ofertowe) będziesz mógł skoncentrować swój budżet i działania właśnie na w/w
  • w jakich dniach i godzinach Twoja strona przynosi Tobie zyski – przydaje się gdy chcesz optymalizować koszty (kto nie chce) i koncentrować się efektywności Swoich działań
  • jakiego konkretnie telefonu używają, jakie są ich zainteresowania, w jakim są wieku…i wiele innych

INSTALACJA GA NA STRONIE

Implementacja kodu śledzącego jest dość prosta. Wystarczy skopiować kilka linijek kodu i wkleić na samym początku w elemencie <HEAD> na każdej stronie, którą chcesz śledzić. Jeśli zamierzasz instalować więcej niż jeden kod śledzący na stronie np. Piksel Facebook, Google Ads, LinkedIn Ads lub inne; najlepszym wyjściem będzie użycie narzędzia jakim jest Google Tag Manager. Pozwoli on na uporządkowanie wszystkich kodów w jednym miejscu oraz łatwiejsze zarządzanie poszczególnymi elementami śledzenia.

OD POCZĄTKU

GA (jak wszystko co nowe) jest gotowy do użycia, jednak już na samym początku musisz zadbać o podstawowe ustawienia tzn.:

  1. Włącz raporty demograficzne i zainteresowań – uzyskasz dostęp do danych o wieku, płci i zainteresowaniach, co pozwoli Ci lepiej poznać użytkowników
  2. Włącz zbieranie danych w ramach funkcji reklamowych – w ten sposób prócz danych zbieranych przez standardową implementację, będzie zbierać dodatkowe dane o ruchu
  3. Włącz przechowywanie danych o użytkownikach i zdarzeniach – to bardzo ważne informacje, które przydadzą się do dalszego prowadzenia biznesu
  4. Połącz z GA inne usługi z których korzystasz – a w szczególności Search Console oraz Google Ads, co pokaże znacznie szerszy obraz Twoich źródeł wizyt, realizacji celów oraz błędów technologicznych na stronie
  5. Utwórz grupy odbiorców – by zaangażować użytkowników w wyszukiwarce i w sieci reklamowej Google
  6. Włącz filtrowanie robotów – co pozwoli wykluczyć działania wszystkich znanych robotów
  7. Dodaj do filtra wykluczeń swoje własne IP – po co analizować dane swoich własnych wizyt
  8. Określ cele na stronie – dla jednego będzie to zakup, dla innego tylko wizyta na danej podstronie. Stwórz cele takie jakie chcesz, śledź ich liczbę, wartość i źródła

DEFINICJE LIST ODBIORCÓW

To chyba najważniejsza funkcjonalność Google Analytics. To ona pomaga zwiększyć skalę biznesu i trafniej konstruować przekaz reklamowy. To tu możesz tworzyć grupy odbiorców i je gromadzić np. kto był na zakładce KONTAKT, kto oglądał konkretny produkt lub usługę, kto wykonał jakąś konkretną czynność na stronie. Te osoby są dużo bardziej wartościowe, niż takie które wejdą na stron główną i z niej wyjdą.

Co możesz z tymi grupami zrobić?

Przede wszystkim możesz je dokładnie przeanalizować, co pozwoli tobie zrozumieć kim są. Po podłączeniu Google Analytics z Google Ads, na w/w grupy będziesz mógł kierować konkretne reklamy (czy to w wyszukiwarce lub na innych zewnętrznych stronach w postaci banerów.). Pewnie spotkałeś się, że przeglądałeś jakiś produkt na czyjejś stronie, a później czytając artykuł np. w ONET-ie ponownie widzisz banery tego samego produktu namawiając „wróć – kup mnie”.
Chciałbyś kierować swój przekaz do osób podobnych do tych, którzy już wykonali zaplanowany cel na Twojej stronie? Nic prostszego. Za pomocą połączenia Google Analytics z Google Ads będziesz mógł utworzyć grupy podobne do nich i z nich korzystać.
Korzystaj z BIGDATA oraz maszynowego uczenia się; przy pomocy Google Analytics  jest to dostępne i proste.
To tylko namiastka tego, co możesz wykonać z już utworzonymi listami odbiorców, więc przypilnuj od początku by gromadzić wszystkie możliwe dane.

PODSUMOWUJĄC

Jeszcze nigdy nie byłeś tak blisko pełnej analizy przypadków zachodzących na Twojej stronie. Nie potrzebujesz już analityka oraz programisty, by móc zrozumieć co się dzieje. Wyciągaj wnioski, modyfikuj stronę, wdrażaj działania…po prostu korzystaj i zarabiaj.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Daj znać, pomogę!